Thursday, September 9, 2010

Photography

Fant ut at jeg skulle ta meg en liten fototur her om dagen. Valget ble naturlig nok Gamla Stan, ettersom jeg har hørt det er en utrolig fin bydel i Stockholm. Det stemte på en prikk!  Det er vel ganske åpenbart at det er en gammel bydel, utifra navnet. Det er faktisk en liten øy, som ligger midt i stockholm. Gatene er smale og butikkene er koselige. Mye kunstbutikker, og endel turistgreier og cafeer. Likte meg veldig godt der. Blei tipsa om en butikk der fra Torbjørn, kollega på Elite, nemlig The Old Picture Company. De har utrolig mange kule bilder og trykk, og jeg kommer garantert t å shoppe der! Anbefales! Var også innom Alfred Nobel museet, naturlig nok er det i Stockholm, for det er jo her nobelprisene blir delt ut! Det er faktisk min skole som står for det! :) De som vinner holder foredrag på skolen min, som alle studentene har mulighet til å være med på. Det skal jeg garantert gjøre! TIPS: Tirsdager etter 17.00 er det gratis inngang, så hvis du har lyst å titte, men ikke er overinterresert så er det lurt å dra da! :)
/The other day I went for a little photo-sightseeing tour. I chose Gamla Stan(Old Town), because I've been told it's very nice there. That was correct! By the name, you get that it's an old part of the city. It's actually an island. The streets are narrow and the shops, so sweet! Lots of art galleries, some tourist stuff,  and restaurants. I loves it! Got a tips from a college of mine  before I moved, about The Old Picture Company (link above). They've got so many prints, and I will def go back and buy some of them! Recommends it! I also went by the Alfred Nobel museum (also link above). It's pretty natural that the museum is here in Stockholm, 'cause it's here the Nobel Prises is given out. It's actually my school who is a part of that, so that's pretty cool. The winners will have a lecture at my school, and all the students have the opportunity to overlook it, something i will def do! TIP: Tuesdays after 17.00 it's free entrance to the museum, so if you are a tad curious but not over interested, go around then! :)  

Tilbake til fotograferinga. Den blei det ikke så mye av, ettersom jeg gikk rundt i min egen lille boble, og glemte at jeg hadde kamera med meg. Jeg er ganske nybegynner også, så syns ikke bildene jeg tok blei superbra heller. Tror jeg er flinkest på å fotografere mennesker, jeg. Eller bilder med mennesker i. Men jeg liker ikke å ta bilde av fremmede mennesker på gata. Trur jeg må øve meg på det.. Men knipser jo litt andre ting og. Og redigerer. Må som regel redigere etterpå. Bra fotografer gjør visst ikke det, men jeg er som sagt nybegynner :P Her er et som jeg tok når jeg gikk tur med Sinead ner til vannet. Det i midten er uredigert, venstre er med varme farger, og høyre b/w. Hvilket liker du best?? Og hva med snittet? Bra bilde eller dårlig bilde? Jeg vil ha både ris og ros :P Vite hva jeg kan gjøre bedre :) Takk :)


/Back to the photopart.. I didn't shoot so many pic's in Gamla Stan. I kinda forgot it, and the few i did take didn't turn out supergood either. I'm still pretty noob at this! I think I'm better at photographing people. Or at least taking shots with ppl in it. But I don't like taking pictures of random people on the street either.. So I shoot a bit here and there and get various results. I photoshop most of my photos, though. Pro's don't usually do it, but I'm still a beginner, so.. :P  Here is one I took on a walk with Sinead. In the one to the left I boosted the colors, the one in the middle is not edited, and the one on the right is B&W. Which one do you like better? And why? What do you think about the cut? What is good, and what can be done better? I would love to get feedbacks, both good and bad! Thanks :) 

No comments:

Post a Comment