Wednesday, February 16, 2011

Rally Sverige!

Forrige torsdag tok jeg turen til Sveriges grønne skoger tilsammans med min kjære svoger. Rally Sverige gikk (nesten) rett på utsiden av døren demmes, så da måtte man jo bort og titte litt! Rallyet begynte på torsdag, og endte på søndag. Vi så bare på lørdagen, etappe 9 og 13. 
Det var tidlig opp lørdag, blei vekt av Truls klokka 7. Kledde på oss ull, pakka øl, og kjørte av gårde for å plukke opp resten av gjengen. Vi var ute i løypene litt før 9, og stage 9 begynte 9. Vi trakk lodd om hvem som skulle kjøre hjem, og det var heldigvis ikke meg, så da var det bare å åpne en øl. Jeg fikk tatt litt bilder av bilene som susa forbi, men det gikk jo ganske fort, så var ikke alt som blei så veldig bra. Blei jo også endel snøføyk på bildene, noe som noen ganger gav en fin effekt og andre ganger gjorde at bildet så ufokusert ut. 
Jeg har jo aldri sett på rally før, så jeg så jeg syntes det var litt vanskelig å se forskjell på bilene og sånt, men ettersom de 9 andre jeg var der med var mannfolk og hadde sett mange ganger før, fikk jeg det godt beskrevet. Jeg lærte også litt om elg, men det var utpå dagen, så det sitter ikke helt klart i minnet. 
Det ble endel øldrikking, og det som følger på er toa-besøk. Det er ikke så morsomt når man er ute i skauuen (uten ordentlig dekkende skau!) med nesten bare mannfolk rundt seg. Min løsning var å dra med meg spaden 15m vekk fra leiren der jeg bygde meg en iglo. Den funka perfekt! Vegger på tre sider, og et lite tre til å feste dorullen på. Ypperlig!
Stage 13 begynte 14.20, og var vel ferdig rundt tre. Vi fikk slept oss tilbake til bilen, og etter å ha kommet oss tilbake til "sivilisasjonen", og kjørt alle hjem var det heavenly å ta seg en god og varm dusj! Anette var snill og fletta håret mitt, og jeg fikk smurt litt sminke i ansiktet. Så bar det avgårde til ..vors? Vet ikke helt hvor lenge vi var der før det bar avgårde laaaangt inn i skauane -igjen. Vi endte opp på en liten studentpub. Det var ikke så mange studenter der, men vi stilte opp mannesterke. Vi var vel i alt 12, derav 4 nordmenn og resten svensker. Baren hadde mye god drikke og da gikk det som det gikk. Jeg endte kvelden hengende over toan. Det var kanskje ikke så rart etter 13-14timers sammenhengende drikking. Men det viste seg at det var ikke bare jeg som var dårlig. Nesten alle de andre også! 
Tror det bare var Truls og en annen nordmann som holdt seg oppegående. De drakk bare øl. Teorien er derfor følgende; vi ble servert hjemmebrent. 
Påfølgende søndag ble... Påfølgende søndag. Jeg holdt meg i seng. Lille S (4,5år) kom inn og lurte på hvorfor jeg sov hele tiden. "Ar do suk, tante?" 

/Last Thursday I took a trip to the green forest's of Sweden together with my dear brother-in-law. Rally Sweden was (almost) passing by right outside their door, so I had come and check it out! The rally started Thursday and ended Sunday. We only saw two stages on Saturday, stage 9 and 13. Early Saturday morning, at 7 o'clock, Truls came down and woke me up. We dressed up with wool, packaged beer and drove off to pick up the rest of the gang. We were out on the slopes a little before 9, and stage 9 began 9. We drew lots for who should drive the car home, and fortunately it was not me, so I opened a beer. I took some pictures of the cars that flew past, but it went pretty fast, so some of them got a bit blurry. The cars also made a huge wall of swirling snow when they drove past. Sometimes it gave the pictures a nice effect, and sometimes it ruined them.
I've never seen a rally before, so I thought it was a little difficult to tell the difference between the cars and stuff, but since the 9 others I was there with were men, and had seen many races before, I got it explained pretty good. I also learned a little about moose's, but that was later in the day, so that's not clear in my memory anymore.
We drank a few cans of beer each, and what follows is toilets visit. It's not so funny when you are out in the woods (without proper coverage) with almost only men around you. My solution was to bring with me shovel 15m away from the camp and build myself an igloo. It worked perfectly! Walls on three sides, and a small tree to attach the TP on. Excellent!
Stage 13 began 14.20, and was probably completed around three. We dragged ourselves back to the car, and after coming back to "civilization", and dropping off everybody, it was heavenly to take a nice, hot shower! Anette was kind and braided my hair, and I smeared on a little makeup. Then we were off to ..Preparty? I do not know how long we were there before we headed off deep into the woods again.
We ended up in a small student pub. There weren't many students there, but we lined up a strong crew. We were probably a total of 12, including four Norwegians and the rest was Swedes. The bar had a lot of good drinks and things went as they had to. I ended the night hanging over toilet. It wasn't very surprising after 13-14timers continuous drinking. But it turned out that it wasn't just me who were sick. Almost all the others too!
I think it was just Truls and another Norwegian who didn't. They just drank beer.
The theory is therefore the following: we were served moonshine.
The following Sunday was ...The following Sunday. I stayed in bed. Little S (4.5 years) came in and wondered why I was sleeping all the time. "Ar yo sik, awnty?"

1 comment:

  1. hahha utrolig morsomt å lese om dine Rally-og drikkeopplevelser. Og jeg er veldig imponert og glad over dine evner til å bygge en utedo. Det kan være greit å kunne hvis vi drar utti snøen og drekker sammen en dag.
    Hørtes ut som en gøy hælj hos søstra di :)
    Puss fra Kris

    ReplyDelete