Monday, January 25, 2010

Litt mere nørding

Her ser dere min høyre retina (eller netthinne da). Suns det er litt kult jeg. Der alle blodårene kommer fra, det er der n. opticus, synsnerven går fra øyet og bakover til visuelle cortex. Kalles ofte den blinde flekken, for det er ingen fotoreseptorer der. Det mørkere området til venstre kalles fovea. I fovea er det bare tapper, og det gir oss detaljsynet vårt.De lyse blodårene er arterier som kommer inn i øyet med oksygen og næringsstoffer, og de mørke er venene som går ut av øyet med avfallsstoffer og "oppbrukt" oksygen :)

Når vi ofthalmoskoperer kikker vi inn i øyet til pasienten og kikker på det greiene her blant annet. Bare ved å se på netthinna til en person kan vi se om personen har diabetes, syfilis, høyt blodtrykk osv. Vi er i introduksjonsfasen ennå, så driver å kikker på så mange øyne som mulig. Bare i dag har jeg kikka på 10stk i klassen min. Er ganske morro når man får det til :)

7 comments:

  1. Dette er jeg veldig misunnelig på! :D er det sånn når man tar en krystallaktig greie foran øyet og lyser gjennom kanskje?

    ReplyDelete
  2. Nei, det er sånnher: http://archive.student.bmj.com/issues/04/10/letters/images/view_1.jpg
    og ofthalmoskopet ser sånn ut:
    http://www.ophthalmixonline.com/images/keeler_professional_ophthalmoscope_1125-P-1180.jpg
    :) Trur det du tenker på er sånn gonioskopering eller hva det heter :p

    ReplyDelete
  3. Sinnsykt gøy!

    Vi har jo bare hatt anatomi og fysiologi og lært om dette på mitt studie!

    Flinkis!

    ReplyDelete
  4. Ja, er mye interresant vi lærer :)
    Litt nerdete er det kanskje, da :p
    Nå har jeg faktisk netthinna mi som skrivebordsbakgrunn, liksom :P

    ReplyDelete
  5. Dette var superspennende å lese! Nå lærte jeg mye! :D
    DU er flink du!
    Og så pent øye du har ;) skikkelig beauty. Følte dette var noe som kunne stått på trykk i illustrert vitenskap.

    ReplyDelete
  6. Haha, nei.. Kjipt at syfilis er så skjeldent nå! :p

    ReplyDelete