Wednesday, December 9, 2015

7 slag?

Når jeg tenker på sju slag så tenker jeg automatisk på min gode venninne Ingrid. Hu sleit med å velge "bare" sju. Jeg husker ikke hva hu lagde, men jeg husker noen pepperkaker vi dekorerte rett så.. Kreativt.

Nå som jeg bor i huset mitt, har bebis, og ska ha juletre for første gang (toppen av lykke det, asså!) så vil jeg lage egne tradisjoner også. Jeg har allerede bestemt at lille julaften så blir det grøtfest hos oss med familien. Dermed blir det også jeg som lager riskrem, så slipper Une å tenke på det blandt alt det andre hu steller i stand for oss på julaften :) 
En annen ting jeg har lyst til å ha som tradisjon er baking. Om det blir sju slag, det vet jeg nå ikke. Men lussekatter er et must. Pepperkaker må vel til når Felix blir litt større. Og så er det jo mye annet som smaker godt. Jeg liker å teste oppskrifter, så det har jeg gjort i dag. Kim, svensk som han er, er jo glad i chokladbollar. Så når jeg snubla over en oppskrift fra brød og korn så måtte jeg jo teste. Supert når man har alle ingrediensene hjemme. Jeg er jo best på impulsbaking. Ofte må jeg kanskje bytte ut litt ting, men det går gjerne (ikke alltid! Jeg gikk tom for hvetemel når jeg laga lussekatter en gang, så prøvde meg med sammalt hvetemel.. De blei tunge :P) bra alikevel. Og det gjorde jeg nå og, bare en bitteliten utskifting. Lettkokte havregryn mot vanlige. Men i dag trur jeg det gikk bra. Vi får vente og se hva dommen blir når kjærsten min kommer hjem fra jobb :)

Jeg trur kanskje jeg hadde i litt mye espresso, så jeg fylte på med melis for å få det tjukkere.

Ca halvparten med kokos rund og halvparten med svensk perlesukker rundt.


Felix "hjalp til"/var heiagjeng fra sidelinja. Tradisjonen er jo at man skal bake sammen! ;)

Jeg brukte forresten svensk perlesukker istedenfor norsk fordi jeg synes det er penere. Det norske blir så gjennomsiktig når det blir fuktig, mens det svenske holder seg hvitt. 

God jul!

No comments:

Post a Comment