Monday, May 10, 2010

Vinyl

I dag kjøpte jeg vinylplater som jeg lagde fruktfat av. Eller popkornboller. Eller andre ting, hvis jeg finner en lur måte å tette hullet på.. Noen tips?! Prøvde å putte en bit vinyl der, men den smelta ikke sammen. Den nederste er laga av en pitteliten plate, så den er nok et askebeger :)






HOW TO

1. Kjøp deg noen gamle vinyplater (evt finn noen gamle på loftet. Jeg prøvde å ta pappas, det var ikke så populært.. Men på bruktbutikken på stathelle koster de bare 25,- pr stk :)

2. Finn et passe stort glass/bolle som du kan legge vinylen oppå. Uten hank og ildfast (trengte jeg å si det?). 

2. Varm ovnen til 100 C. Jeg brukte varmluft, men funker jo med sånn aan og, tar bare litt lengre tid (eller er det bare jeg som innbiller meg at det tar lengre tid??).

3. Putt glasset/bollen inn i ovnen og legg vinylen oppå. Du ser den begyner å henge litt etter et par minutter. Den synker ikke så veldig, så du må gjerne forme den sånn du vil ha'n.  Hvis du ikke får forma den bra nok før den blir stiv igjen så setter du den bare litt til i ovnen så den blir myk igjen.

Jeg eksperimenterte litt med forskjellige former. Hadde mest lyst at det skulle være rette vegger på bollene, men det lar seg ikke gjøre, dessverre. Men det blei jo ganske morsomt fordetom da:) Jeg hadde bakepapir under, men det er ikke nødvendig med mindre du har tenkt å glømme den inni der. De smelter ikke, bare blir litt myke, liksom.

Håper det var en grei beskrivelse? Hvis ikke får dere si ifra! :)

7 comments:

  1. Lekkre bollar. Har hatt lyst til å prøve å lage slike eg også. Er kanskje ikkje så lurt å ha mat rett nedi boller, er vel laga av bly eller noko anna skummel, men om du puttar ei glasskål nedi tettar du hullet samtidig som maten ikkje blir ekkel ;)

    ReplyDelete
  2. Oooh! Kjempekule!!
    K m en "How to" bit? #:D

    ReplyDelete
  3. Nå er How-to'n der :)

    Pappan min sier at det ikke er noe skummelt oppi. Du har jo ikke varm mat oppi, liksom.

    ReplyDelete
  4. Hva med å enten klippe til en sort plate så den passer i den og lime fast?
    Evt klippe en til under hele bollen og lime den fast der?

    Tenker det enkle er det beste ;D

    ps, vanvittig kule boller!

    ReplyDelete
  5. Tenkte på det, men er vanskelig å klippe til en i akkurat passe strl :P Men det er ingen dum ide, det er det ikke.
    Kanskje jeg ska prøve det :)

    Thanx :)

    ReplyDelete
  6. Legg matpapir nedi, tegn på det, så kan du klippe etter de målene ;D
    Også er det bare finpuss igjen på kantene med noen mm ;P

    ReplyDelete
  7. bra jobbe Line! :) stolt av deg asså. Se å kom deg tilbake til meg.

    ReplyDelete