Wednesday, March 24, 2010

Hjemmebesøk!

Til fredag skal jeg gjøre et hjemmebesøk der vi skal ta synsprøve. Det blir en spennende utfordring. Det er synd at noen er i så dårlig form at de ikke klarer å komme seg til optiker o.l., men heldigvis er vi ikke stasjonære! :)
Vet ikke helt hva jeg skal forvente meg, men tror det kan være litt vanskelig. Det er bra jeg får sjangs til å være med på det og. Det er ikke noe som skjer ofte, trur jeg, så da blir jeg en erfaring rikere :)



Og apropo erfaringer. Pappa har vært interresert i å operere øynene, men jeg har sagt til han at LASIK(Den vanligste formen for laserkorrigering av øynene som bl.a. Une har tatt. Se bilde over) ikke er noe vitsi, men anbefalt RLE (Refractive Lens Exchange, der man bytter ut linsen med en progressiv). Forklarte han hvordan og hvorfor og alt sånt, og ettersom han skjønte mer og mer ble han også mere gira på å gjøre det. Han fant også ut at mamma kunne ha glede av de, så vi forklarte til henner, og hu var også positiv. Så jeg undersøkte litt og spurte på jobb hvor de anbefalte og sånt. De sa ABC-synskirurgi i Larvik er veldig flinke, så jeg tok kontakt med de. Når jeg ringte spurte jeg om jeg kunne få lov til å observere operasjonene (Yeah, nerdete! Men tenk så kult å se da!), og fyren jeg snakket med var kjempepositiv! Han ble glad for at jeg er interresert i synskirurgi, så jeg skal til og med få se LASIK også! Det blir kjempemorro!

2 comments:

  1. Døh! Nå som du er kompis med de laser folka.. kan du ikke høre om jeg kan få en operasjon gratis. eller billigere. siden jeg kjenner deg. hehe. Hadde vært gull... Fra spøk til alvor, hva koster egentlig den RLE? Og er ikke RLE ganske nytt? LASIK har vært lenge og er sikkert..
    Kris

    ReplyDelete
  2. RLE har vært leeeenge det og. Det gjorde de for maange tusen år siden. Eller, da tok de ut linsa da, uten å sette inn en ny. Men det er ikke noe nye greier. De som har grå stær blir operert på samme måten. Egentlig tar de en grå stær operasjon for å få bedre syn :P
    Den koster ca 40 000 pr pers., så er ikke så billig, men for å sleppe briller resten av livet er det jo verdt det, de ska jo leve i maaaange år til! :)
    Hvis man regner med at de lever i hvertfall (!!!) 30 år til så er det jo ikke mer enn litt over 1000kr i året, så syns da ikke det er ille! :)
    -Pine

    ReplyDelete