Tuesday, April 19, 2011

Road trip part one, the details

Her er kjøreruta vår i litt mer detaljert versjon:

Dag 1. Vi dro fra Kongsberg fredags morgen ca halv9. "Første" stopp var EKT Langedrag Naturpark (hadde et par småstopp før for å se på fin norsk natur). Jeg var der på leirskole for maaaange år siden, og det var morro å komme tilbake og se dyra. Det er sikkert 10 år siden jeg var der, og den ene ulven jeg fikk møte da var fremdeles der =) Vi så både ville og tamme ulver, gauper, geiter, hester, moskusokse(kanskje, eller noe som ligna?) og griser blant annet. Min favoritt var jo selvfølgelig gaupene, men ganske morsomt å se på bebi-geitene også =)
Etter Langedrag kjørte vi videre mot Bergen. Det blei noen stopp på veien, en fergetur og så var vi "plutselig" fremme. Sinead hadde litt skolearbeid å gjøre, så vi slappa av på kvelden med pizza på vandrehjemmet, hu med skolesaker og jeg med en bok (The curious incident of the dog in the night-time av Mark Haddon, utrolig bra bok - ANBEFALES!). Etter noen timer på veien var vi slitne, og det ble tidlig kvelden.

Dag 2. Vi startet dagen med en god frokost på vandrehjemmet før vi tok bussen til byn. Fant ut at det var best å la bilen stå der det var gratis parkering, og ta bussen frem og tilbake. Det første vi gjorde i byen var å gå til fisketorget. Der kjøpte vi ferske reker som vi koste oss med før vi dro til akvariet. Der gikk vi rundt i et par timer og koste oss og så på alt mulig rare fisker og reptiler. Likte spesielt elefantfiskene godt, men de svømte så fort at jeg ikke fikk noe ordentlig bilde av de. Etter akvariet gikk vi for å kjøpe hvitvin, for vi fant ut at vi ville ha reker til middag. Fant et pol rett før det stengte, og gikk og kjøpte reker. Også delte vi en fish'n'chips, og det trur jeg er den beste jeg har smakt!
Vi dro hjem med rekene +litt saker vi shoppa, og koste oss med reker og vin. Deretter ordna vi og stelte oss, drakk litt mere vin, og dro ut for kvelden. Snakka med masse bergensere, de er jo ikke akkurat sjenerte, så var lett å komme i snakk. Så det var veldig koselig.

Dag 3. Overraskende nok sov vi lenge på søndag. Hang litt på vandrehjemmet før vi etterhvert dro ut på byen og spiste på en kinarestaurant. Etter maten dro vi på kino og så Water for Elephants. Utrolig bra film!!

No comments:

Post a Comment